Togelevator i Kælderkøbing


togelevator i kælderkøbing

De fleste kender sikkert til problemet om at have for mange modeltog på for lidt plads?

I denne guide beskriver jeg hvordan jeg ombyggede et gammelt hæve sænkebord til et pladsbesparende parkeringssystem til modeltoge. Parkeringssystemet fungerer som en togelevator, der styres fra Windigipet og bruges til at fragte modeltoge fra modeljernbaneanlægget til og fra elevatoren. Her er en hurtig oversigt over, hvad du kommer til at lære i guiden:

Eksisterende løsninger

Inden jeg gik i gang med at bygge togelevatoren undersøgte jeg eksisterende løsninger på markedet for inspiration til at dække samme behov. I denne research fandt jeg følgende relevante løsninger:

Ombygning af hæve sænkebord

Efter at have set de eksisterende løsninger kom jeg på idéen om at bruge et hæve sænkebord, som togelevator, til at styre de forskellige parkeringsniveauer.

Fordelene ved at anvende et hæve sænkebord er, at det er meget stabilt, billigt og endda gratis ved at hente det brugt samt at det indeholder stærke motorer. Ulempen ved hæve sænkebord-løsningen er, at det er svært at regulere hastigheden på hæve/sænke funktionen.

Dog var der heldigvis flere plusser end minusser. Så jeg gik i gang med at ombygge et gammelt hæve sænkebord, som jeg havde anskaffet gratis fra mit arbejde. Først tog jeg pladen af, derefter fødderne og sidst vendes bordet på hovedet.

ombyg hæve sænkebord

Montering af bundplade

Så monterede jeg en KEFLICO krydsfinér bundplade i målene 122 x 244 cm – 15 mm på de to af vingerne, der tidligere bar bordpladen. De to af vingerne er skåret af, da der ikke er plads til dem mere.

krydsfiner bundplade

Sæt stilleskruer i hvert hjørne, så bundpladen er helt i vater. Til dette har jeg brugt M8 islåningsmøtrikker (45 mm gevind længde).

stilleskruer i bundplade

Der er i alt påsvejst 4 stk ‘vinger’, der tidligere har båret bordpladen. De to, der skal vende ind mod væggen, skæres af. Benene skrues fast på bundpladen. Test herefter at den kører helt lige op og ned. Juster evt. stilleskruerne.

montering af ben på bundplade

Bæringer til vitrinen

Vitrinen skal fastgøres på siden af de to ben. Der er to bæringer der skal fastgøres på benene. Nedenfor ser du top bæringen, der er boltet fast til benene i de huller, hvor benene til bordet tidligere var fastgjort.

top bæring

Nedenfor ser du den nederste bæring. Der er 4 bolte for hvert ben der sørger for at holde bæringen på plads.

bund bæring

Opsætning af styreskinne

For at sikre at vitrinen er helt fikseret i toppen har jeg monteret et bræt som styreskinne, der er skruet fast på de to bæringer. Dette ses til venstre i billedet nedenfor.

styreskinne

Styreskinnen kører i den slids, som vises i billedet nedenfor. På den måde sikre vi, at vitrinen ikke kan bevæge sig til siderne, men kun lige op og ned.

styreskinne slids

Byg vitrinen

Nu er det tid til at bygge selve vitrinen til togelevatoren. Til dette har jeg brugt en KEFLICO krydsfinér bagplade i målene 122 x 244 cm – 15 mm. Til hylderne har jeg brugt 5,5 cm x 140 cm – 15 mm MDF plader.

vitrine bagplade

LED bånd fastklæbes på hver hyldeplade. Her har jeg brugt Nordlux LED-bånd (5 m).

led vitrinehylder

Derefter skrues vitrinen fast på de 2 bæringer.

vitrinen monteres på bæringer

Jeg placerede togelevatoren i hjørnet af mit modeljernbaneanlæg. Der er plads til 7 spor på hvert niveau, så der er en samlet lagerkapacitet på op til 7 togstammer. Hvert spor er 140 cm langt. Den lodrette afstand mellem de enkelte spor er 10,5 cm.

placering af togelevator

Skinnelægning

Så skal der lægges Märklin C skinner (24188) på vitrinehylderne. Til dette skal der separat strømforsyning til hvert af de 7 spor. Disse er opdelt i 3 tilbagemeldingsblokke. C-skinnerne skæres til hyldens længde.

c-skinner til vitrinehylder

Jeg har brugt 3 stk S88 tilbagemeldingsmoduler pr spor til skinnerne (i alt 21 stk). Derudover har jeg brugt 1 stk Reed sensorkontakt pr spor (i alt 7 stk). Netværkskabel til øvrige moduler monteres på øverste bæring.

tilbagemeldingsmoduler skinner

Sidst i skinnelægningen testes og opmærkes kablerne.

kabling test

Styring af togelevator fra Windigipet

Først klippes betjeningsboksen af hæve sænkebordet. Betjeningsboksen indeholder knapperne, hvorfra du kan styre om bordet skal gå op eller ned.

betjeningsboks klippes af

Derefter monteres kablet fra betjeningsboksen på en M84 dekoder.

betjeningskabel m84 dekoder

Togelevatoren kan nu betjenes fra modeltogbanen via Windigipet og foregår indtil videre med knapperne op/ned – enten hurtigt eller i små step. Togelevatoren kan også betjenes via en CS2/3, ESU eller hvad man nu har.

togelevator windigipet setup

Positionsbestemmelse

Under hvert spor er der anbragt en REED sensorkontakt.

reed sensorkontakter

reed sensorkontakter under spor

Når magneten er ud for reedkontakten aktiveres denne og da den er forbundet til tilbagemeldingssystemet kan man her se ved hvilket spor elevatoren er parkeret. I dette eksempel spor 4.

magnet på spor

I Windigipet kan vi se at spor 4 lyser rød, hvilket betyder at togelevatoren står på 4. etage.

stop spor 4

Videoovervågning af sporskifte

Der er anbragt 2 x Logitech webkameraer (C270 HD) til videoovervågning af togelevatoren, så man kan overvåge om sporene passer for at undgå de helt store ulykker.

videoovervågning af sporskifte

Nedenfor ses live stream fra de to webkameraer. Det ene kamera er placeret lige for og det andet kamera er placeret forfra. Tilsammen giver de to forskellige vinkler en god indikation på om sporet passer til indgangen på togelevatoren.

kameravinkler

Opsætning af vitrinelåger

Til vitrinen opsættes 2 stk RIAS plexiglas låger (500 x 750 mm), som kan købes udskåret i byggemarkeder, til sikring mod pilfingre (børnebørn).

vitrinelåger i plexiglas

Kabelister monteres i top og bund til at styre plexiglaspladerne. Her har jeg brugt 4 x minikanal 15 x 10 mm.

kabellister til plexiglas

Greb fra til køkkenskabe monteres på vitrinelågerne.

greb fra køkkenskabe

Tanker til version 2

I næste version af togelevatoren skal man kunne klikke på en etage i Windigipet og så kører elevatoren automatisk dertil med en nøjagtighed på +/ 0,2. mm. Hvordan gør man så lige det? Det er et godt spørgsmål. Jeg har fået rigtig mange gode forslag til hvordan vi får version 2 af togelevatoren realiseret. Herligt med al den entusiasme, så skal det nok lykkedes at finde en god løsning. Stay tuned.

Jeg håber at du har fundet denne guide brugbar og glæder mig til at se andre bud på en togelevator til din modeltogbane. Del gerne dine erfaringer i kommentarfeltet nedenfor. Og kom endelig med forslag til en kommende version 2.

Relaterede guides

Om Jens Krogsgaard

Hej, jeg hedder Jens og jeg har i de sidste 9 år arbejdet med planlægning og opbygning af en Märklin digitalstyret modelbane. De erfaringer jeg har gjort i den forbindelse har jeg forsøgt at fastholde i små guides, således at andre forhåbentlig kan blive inspireret og få lyst til at kaste sig over denne dejlige hobby. Læs mere »

1 kommentar

  • Michael Elmquist skriver:

    Vildt imponerende! Hvis jeg nogensinde får plads til en sådan elevator, vender jeg tilbage til denne guide. Bedste hilsner fra Sutri, Italien.

    Bedømmelse:

Skriv et svar

Husk, at alle kommentarer modereres i henhold til vores kommentarpolitik, og at din E-mail adresse IKKE vil blive delt eller offentliggjort. Lad os føre en personlig og meningsfuld samtale. Påkrævede felter er markeret med *