De fleste kender sikkert til problemet om at have for mange modeltog på for lidt plads?
I denne guide beskriver jeg hvordan jeg ombyggede et gammelt hæve sænkebord til et pladsbesparende parkeringssystem til modeltoge. Parkeringssystemet fungerer som en togelevator, der styres fra Windigipet og bruges til at fragte modeltoge fra modeljernbaneanlægget til og fra elevatoren. Her er en hurtig oversigt over, hvad du kommer til at lære i guiden:
- Eksisterende løsninger
- Ombygning af hæve sænkebord
- Montering af bundplade
- Bæringer til vitrinen
- Opsætning af styreskinne
- Byg vitrinen
- Skinnelægning
- Styring af togelevator fra Windigipet
- Positionsbestemmelse
- Videoovervågning af sporskifte
- Opsætning af vitrinelåger
- Tanker til version 2
Eksisterende løsninger
Inden jeg gik i gang med at bygge togelevatoren undersøgte jeg eksisterende løsninger på markedet for inspiration til at dække samme behov. I denne research fandt jeg følgende relevante løsninger:
- Digirail LokLift
- Modellbau Weber Lok-Lift
- Müt Loklift Prosp
- Andy’s Paternoster model
- Die fahrbare Modellbahn-Vitrine
Ombygning af hæve sænkebord
Efter at have set de eksisterende løsninger kom jeg på idéen om at bruge et hæve sænkebord, som togelevator, til at styre de forskellige parkeringsniveauer.
Fordelene ved at anvende et hæve sænkebord er, at det er meget stabilt, billigt og endda gratis ved at hente det brugt samt at det indeholder stærke motorer. Ulempen ved hæve sænkebord-løsningen er, at det er svært at regulere hastigheden på hæve/sænke funktionen.
Dog var der heldigvis flere plusser end minusser. Så jeg gik i gang med at ombygge et gammelt hæve sænkebord, som jeg havde anskaffet gratis fra mit arbejde. Først tog jeg pladen af, derefter fødderne og sidst vendes bordet på hovedet.
Montering af bundplade
Så monterede jeg en KEFLICO krydsfinér bundplade i målene 122 x 244 cm – 15 mm på de to af vingerne, der tidligere bar bordpladen. De to af vingerne er skåret af, da der ikke er plads til dem mere.
Sæt stilleskruer i hvert hjørne, så bundpladen er helt i vater. Til dette har jeg brugt M8 islåningsmøtrikker (45 mm gevind længde).
Der er i alt påsvejst 4 stk ‘vinger’, der tidligere har båret bordpladen. De to, der skal vende ind mod væggen, skæres af. Benene skrues fast på bundpladen. Test herefter at den kører helt lige op og ned. Juster evt. stilleskruerne.
Bæringer til vitrinen
Vitrinen skal fastgøres på siden af de to ben. Der er to bæringer der skal fastgøres på benene. Nedenfor ser du top bæringen, der er boltet fast til benene i de huller, hvor benene til bordet tidligere var fastgjort.
Nedenfor ser du den nederste bæring. Der er 4 bolte for hvert ben der sørger for at holde bæringen på plads.
Opsætning af styreskinne
For at sikre at vitrinen er helt fikseret i toppen har jeg monteret et bræt som styreskinne, der er skruet fast på de to bæringer. Dette ses til venstre i billedet nedenfor.
Styreskinnen kører i den slids, som vises i billedet nedenfor. På den måde sikre vi, at vitrinen ikke kan bevæge sig til siderne, men kun lige op og ned.
Byg vitrinen
Nu er det tid til at bygge selve vitrinen til togelevatoren. Til dette har jeg brugt en KEFLICO krydsfinér bagplade i målene 122 x 244 cm – 15 mm. Til hylderne har jeg brugt 5,5 cm x 140 cm – 15 mm MDF plader.
LED bånd fastklæbes på hver hyldeplade. Her har jeg brugt Nordlux LED-bånd (5 m).
Derefter skrues vitrinen fast på de 2 bæringer.
Jeg placerede togelevatoren i hjørnet af mit modeljernbaneanlæg. Der er plads til 7 spor på hvert niveau, så der er en samlet lagerkapacitet på op til 7 togstammer. Hvert spor er 140 cm langt. Den lodrette afstand mellem de enkelte spor er 10,5 cm.
Skinnelægning
Så skal der lægges Märklin C skinner (24188) på vitrinehylderne. Til dette skal der separat strømforsyning til hvert af de 7 spor. Disse er opdelt i 3 tilbagemeldingsblokke. C-skinnerne skæres til hyldens længde.
Jeg har brugt 3 stk S88 tilbagemeldingsmoduler pr spor til skinnerne (i alt 21 stk). Derudover har jeg brugt 1 stk Reed sensorkontakt pr spor (i alt 7 stk). Netværkskabel til øvrige moduler monteres på øverste bæring.
Sidst i skinnelægningen testes og opmærkes kablerne.
Styring af togelevator fra Windigipet
Først klippes betjeningsboksen af hæve sænkebordet. Betjeningsboksen indeholder knapperne, hvorfra du kan styre om bordet skal gå op eller ned.
Derefter monteres kablet fra betjeningsboksen på en M84 dekoder.
Togelevatoren kan nu betjenes fra modeltogbanen via Windigipet og foregår indtil videre med knapperne op/ned – enten hurtigt eller i små step. Togelevatoren kan også betjenes via en CS2/3, ESU eller hvad man nu har.
Positionsbestemmelse
Under hvert spor er der anbragt en REED sensorkontakt.
Når magneten er ud for reedkontakten aktiveres denne og da den er forbundet til tilbagemeldingssystemet kan man her se ved hvilket spor elevatoren er parkeret. I dette eksempel spor 4.
I Windigipet kan vi se at spor 4 lyser rød, hvilket betyder at togelevatoren står på 4. etage.
Videoovervågning af sporskifte
Der er anbragt 2 x Logitech webkameraer (C270 HD) til videoovervågning af togelevatoren, så man kan overvåge om sporene passer for at undgå de helt store ulykker.
Nedenfor ses live stream fra de to webkameraer. Det ene kamera er placeret lige for og det andet kamera er placeret forfra. Tilsammen giver de to forskellige vinkler en god indikation på om sporet passer til indgangen på togelevatoren.
Opsætning af vitrinelåger
Til vitrinen opsættes 2 stk RIAS plexiglas låger (500 x 750 mm), som kan købes udskåret i byggemarkeder, til sikring mod pilfingre (børnebørn).
Kabelister monteres i top og bund til at styre plexiglaspladerne. Her har jeg brugt 4 x minikanal 15 x 10 mm.
Greb fra til køkkenskabe monteres på vitrinelågerne.
Tanker til version 2
I næste version af togelevatoren skal man kunne klikke på en etage i Windigipet og så kører elevatoren automatisk dertil med en nøjagtighed på +/ 0,2. mm. Hvordan gør man så lige det? Det er et godt spørgsmål. Jeg har fået rigtig mange gode forslag til hvordan vi får version 2 af togelevatoren realiseret. Herligt med al den entusiasme, så skal det nok lykkedes at finde en god løsning. Stay tuned.
Jeg håber at du har fundet denne guide brugbar og glæder mig til at se andre bud på en togelevator til din modeltogbane. Del gerne dine erfaringer i kommentarfeltet nedenfor. Og kom endelig med forslag til en kommende version 2.
Michael Elmquist skriver:
Vildt imponerende! Hvis jeg nogensinde får plads til en sådan elevator, vender jeg tilbage til denne guide. Bedste hilsner fra Sutri, Italien.
Bedømmelse:
Jens Krogsgaard skriver:
Hej Michael
Hvordan går det – har du fået plads til en togelevator ?
Hilsen jens
Michael skriver:
Hej Jens
Har du mulighed for at beskrive forbindelsen af bordet til m84 samt opsætningen i Windigipet lidt mere detaljeret?
Og har du fået den til at virke nu så elevatoren selv kan køre til det valgte spor? Lidt som en skyde bro.
Bedømmelse:
Jens Krogsgaard skriver:
Hej Michael,
Det bliver efter hukommelsen for Kælderkøbing er pt pakket ned på grund af en vandskade. Den kommer snart op at køre igen.
Til hævesænkebordet er der en lille fjernbetjening, der normalt anbringes under bordet så man kan trykke på knappen op eller knappen ned.
Jeg fik fat på en ekstra ledning – klippede fjernbetjeningsknapperne af. Nu har vi så nogle ledninger – en til op – og en til ned – og en til at modtage signalet.
Altså
A – op
B – ned
C – signal ledning
Jeg tog så en m84 dekoder for den kan jo forbinde A med C eller B med C.
I wdp laver jeg en knap til op og en knap til ned. Når disse knapper aktiveres kaldes m84 dekoderen og elevatoren kører op eller ned.
Og nej – jeg har endnu ikke fået lavet noget automatik der automatisk kan køre elevatoren hen til et spor – præcis som du skriver det er tilfældet med en skydebro. Men mon ikke det lykkes en dag
Hilsen Jens
Hold dig opdateret med de nyeste modeltog guides, videoer og nyheder fra Jens Krogsgaard.
Tilmeld nyhedsbrev »Drevet af WordPress
Kælderkøbing blev grundlagt i 2011 af Jens Krogsgaard. I alt 36 modeltog guides er udgivet.
© Modeltog-Guide.dk 2024