Det ville jo være skønt, hvis man kunne tænde og slukke lyset i passagervognene, så vores passagerer ikke skal sidde med tændt lys, når det er lyst udenfor. Der findes nu et digitalt LED belysningsmodul med indbygget dekoder, som netop opfylder dette behov. Samtidigt er LED belysningsmodulet kommet ned på en overkommelig pris, så det skal da lige prøves hvordan de fungerer.
I denne guide beskriver jeg hvordan du selv kan indbygge et LED belysningsmodul til dine passagervogne. Her er en hurtig oversigt over, hvad du kommer til at lære i guiden:
- Køb af LED belysningsmodul
- Køb af koblingssæt
- Køb af slæbesko
- Adskil passagervogn
- Montering af koblinger
- Montering af LED belysningsmodul
- Opsætning af funktioner i Windigipet
Køb af LED belysningsmodul
Til denne guide har jeg valgt at købe et ESU LED belysningsmodul (50709) med 11 gule lysdioder samt 2 røde slutlanterner og indbygge det i tre stk Märklin passagervogne. Med belysningsmodulet er der mulighed for at indstille lysstyrke, belysningsformer samt individuel tænde og slukke lysdioder på vognbelysningen via funktionstasterne. Længden på belysningsmodulet er 25,5 cm med mulighed for afkortning. Bredden er kun 9 mm. Du kan læse mere om belysningsmodulet med denne brugervejledning på dansk.
Køb af koblingssæt
Jeg vil bruge strømførende koblinger således at der kun skal være slæbesko på én vogn. Til dette har jeg købt et Märklin koblingssæt (72021) indeholder koblinger samt tilbehør som anvist nedenfor.
Køb af slæbesko
På den ene vogn skal der være en slæbesko. Her har jeg brugt en Märklin slæbesko (73406).
Adskil passagervogn
Først tages overdelen af ved at fjerne de to gummivulster i enderne. Herefter kan toppen løftes af og modulet med sæderne kan fjernes.
Montering af koblinger
Den gamle kobling fjernes og de nye strømførende koblinger monteres. Strømoptag monteres på den ene boggie. Fjern det ene hjulsæt og tilpas længden af strømoptaget med en bidetang. På den anden boggie klikkes slæbeskoen på.
Da vi bruger strømførende koblinger skal vi have ført strømmen gennem vognen fra den ene kobling til den anden. Vi bruger en tynd ledning til at forbinde de to punkter, der har forbindelse til koblingerne og slæbeskoen. De øvrige vogne kan nu forsynes med strøm fra midterlederen via koblingerne. Hver vogn har strømoptag fra skinnerne via det strømoptag vi monterede tidligere.
Montering af LED belysningsmodul
LED belysningsmodulet monteres i taget med dobbeltklæbende tape som anvist nedenfor. På ledningerne fra belysningsmodulet lodder jeg et par små stik, der passer til stikkende fra slæbesko og strømoptag. Hvis man har nogle ekstra sæt strømoptag kan man bruge stikkene herfra. Samlingen sikres med krympemuffer. De eksisterende ikke-fungerende slutlys bores ud og de nye monteres i disse huller. De fastgøres med en dråbe lim.
Vognen kan nu afprøves på modeltogbanen. Lysstyrken kan justeres med skruen. Når vognen er testet samles den igen.
Opsætning af funktioner i Windigipet
I Windigipet definerer jeg nu den nye vogn til eksempelvis adresse DCC – 161. De øvrige 2 vogne får samme adresse. Du kan også vælge at give dem hver sin adresse. Som det fremgår på billedet nedenfor er der i alt 7 funktioner samt en ekstra AUX 1, som ikke pt. benyttes.
Nu kan LED lysene i passagervognene betjenes ved at tænde og slukke de forskellige grupper. I Windigipet bruger jeg profiler, som betyder at jeg kan tænde og slukke afhængig af hvor vognen befinder sig på modeltogbanen.
De tre vogne trækkes normalt af denne RE 4/4. For at kunne styre LED lyset i vognene sammen med toget har jeg defineret DCC-161 dekoderen som funktionsdekoder på lokomotivet. Man kan nu styre LED lyset i vognene direkte fra lokomotiv ikonet.
Så er der blus på alle lamper inkl slutlys. Og så er der kun lys i en enkelt kupé i passagervognen. Godnat til de øvrige passagerer.
Hvis du vil se en tutorial af hvordan LED belysningsmodulet fungerer kan du se denne tyske video af ESU 50708.
Jeg håber at du har fundet denne guide brugbar og glæder mig til at se indbyggede LED lys i dine passagervogne. Del gerne dine erfaringer i kommentarfeltet nedenfor.
Christian Dam skriver:
Hej Jens
Tak for guiden til ESUs led sæt.
Jeg skal i gang med at montere de fem dele enkeltvis i fem Trix vogne af typen 23701 og har et eller to spørgsmål, da sættet tilsyneladende adskiller sig fra andre LED striber til “hjemmebrug” på væsentlige punkter.
Er det korrekt forstået, at der er en ensretter for hver af de fem dele, således at skinnestrømmen kan tages fra hjulene på hver vogn, mens midterlederstrømmen føres via koblingerne? I så fald er ESUs LEDsæt jo et columbusæg! Så kan man nøjes med Mä strømførende koblinger frem for alle de dyrere to-polede som Amrose.
Derudover skal jeg overveje passende belysning for epoke1, som ESU ikke tilbyder – det er vel karbidlygter el.lign. som “blafrer”, jeg mener at kunne huske, at Viessmann har noget passende elektronik til gadebelysning i form af gaslygter. Men måske kan man bare eksperimentere med ESUs “defekte neonrør” belysning?
Mvh Christian
Bedømmelse:
Jens Krogsgaard skriver:
Hej Christian,
Ja det er korrekt forstået. Du tager strøm direkte fra skinnen og forsyner lysstaven med det. Ja det er ret smart.
Jeg har en enkelt slæbesko på en vogn i en stamme. Den fordeles så til øvrige vogne med strømførende koblinger – og på hver vogn tages der stel fra hjulene.
Jeg har efterfølgende monteret disse ‘powerpacks’ på alle mine lysstænger og det forhindrer blinkeri
https://www.nettog.dk/produkter/213-vognbelysning/11688-esu-50710/
Hilsen Jens
Hold dig opdateret med de nyeste modeltog guides, videoer og nyheder fra Jens Krogsgaard.
Tilmeld nyhedsbrev »Drevet af WordPress
Kælderkøbing blev grundlagt i 2011 af Jens Krogsgaard. I alt 36 modeltog guides er udgivet.
© Modeltog-Guide.dk 2024