Byg dit eget modeldiorama med Magnorail og Windigipet


Magnorail Ulykken i Kælderkøbing

Introduktion

I dette indlæg vil jeg guide dig gennem konstruktionen af modeldioramaet “Magnorail – Ulykken i Kælderkøbing”. Inspireret af John Wardleys diorama The Accident og supplerende video The making of the accident model, har jeg skabt en dansk version af det berømte diorama ved hjælp af Magnorail og Windigipet til styring.

tegning af bane

Først henter jeg et billede af banens forløb fra John Wardleys videoer. Jeg printer det ud i skala 1:1 efter at have drejet det, så det ses lige oppefra. Denne tegning bruger jeg som grundlag for at dimensionere kassen. På billedet ligger tegningen på toppladen til kassen.

konstruktion af kassen

Kassen konstrueres af 15 mm krydsfiner købt som rester i Silvan. Disse er skåret ud til floden, motorerne og med plads i bunden til servicering af modellen.

skinnelægning

Jeg lægger to skinnekredse med én motor hver – en indre ring til cyklen og en ydre til ambulancen.

reed-kontakt

Tilbagemeldingskontakterne er REED-sensorkontakter 1x slutte, 10W (0,5A) Ø2,2x14mm., som monteres med en lille træklods tæt på den blå kæde i sporet. De aktiveres af ekstra magneter placeret efter cyklen og bilen. Disse kontakter bruges til at styre dioramaets automatiske funktioner.

reed-kontakt

Der monteres 3 kontakter på hver af de to skinne kredse. På billedet ovenfor ses den ekstra magnet, der er monteret efter cyklen. Magneten skal været roteret 90 grader, så den kan aktivere REED-sensorkontakten.

ledningstræk motorer og reed-kontakter

Her ses ledningstræk til motorer og tilbagemeldingskontakter. Nederst i billedet ses 2 kobbertråde til digitalstrøm – fase og nul. Tilbagemeldinger tilsluttes til nul med den ene ledning og til en S88 boks med den anden. Motorerne skal tilsluttes til ESU lokpilot dekodere.

Styring

motorstyring

For at styre motorerne bruger jeg 2x ESU Lokpilot 5 dekodere. Jeg slår lastafhængighed fra for at opnå en bedre ydelse. Turn off load compensation cv49 bit 0 = 0. Dekoderne monteres med en afbryder og en LED til visuel feedback.

ambulance cykel cs2

I Ecos oprettes bil og cykel som helt almindelige lokomotiver med sin DCC adresse samt billede til hver.

s88 boks

De 6 REED-sensorkontakter tilsluttes tilbagemeldingsboksen. Der tilsluttes en 7. tilbagemelding fra et ringetryk på forsiden af kassen. Dette benyttes til at igangsætte Windigipet automatikken. Boksen forbindes med et netværkskabel og konverter kabel Digikeijs DR60888.

step-motor

Jeg bruger NodeMCU ESP8266, DC Steppermotor 12 Vdc 60mA, ULN2003 driver modul og 2 trykknapper til at kontrollere step-motoren, så cyklisten roterer præcis 360 grader rundt.

step-motor implementering

Her ses step-motoren, der er på vej rundt når cyklen passerer den.

optokobler

Step-motoren aktiveres fra en K83 dekoder. Den aktiveres ved at kortslutte kontakterne på knappen til rotation 360 grader frem. K83 dekoderen er dog ikke forbundet direkte til NodeMCU. Den er forbundet via en optokobler, der sørger for at udstyret ikke beskadiges.

princip optokobler

Her ses princippet for forbindelse af en optokobler. Diagram er hentet fra digitaltog.dk. De to kredsløb er helt adskilte. Kommunikationen forgår med lys. Den anvendte optokobler er modellen AQY212EH.

k83 dekoder

Her ses K83 dekoderen, der trigger rotation af step-motoren via den omtalte optokobler.

servomotor

Servomotoren styrer bevægelserne af cyklisten, der skyder frem fra en klippesprække og lander på græsset i rabatten. Ambulancen kører derefter til stedet og trækker cyklisten ind igennem klippesprækken igen.

servokontrol

Til styring af servoen bruges en ESU Switch Pilot 3. Hastighed og vinkel kan let justeres til brugbare værdier.

ringetryk

På forsiden af anlægget er der monteret et ringetryk. Den er forbundet ligesom en tilbagemelding. Det betyder at man ved tryk på denne knap kan trigge at automatikken i Windigipet igangsætter spillet.

Ambulance og cykel

postmand kkh-1-cykel

Som hovedpersonen i modeldioramaet anvender jeg denne postmand fra Magnorail Kkh-1 som cyklist.

de 3 cykler

Her ses de 3 cykler samtidigt. De to væltede cykler og cyklister stammer fra et ’ætseark’ samt et par passende preiser figurer.

ambulance herpa

Som ambulance anvendes Herpa 95570, hvor jeg har boret et 1mm hul bag forakslen til slæbeskoen magnorail ES-1.

mipemo blink

Til ambulancens blå blink anvendes små 0805 SMD’er fra Mipemo, som der skal loddes ledninger på.

3v knapbatteri

Her ses et 3V knapbatteri.

kontakt afbryder

Her ses afbryder kontakten til de blå blink.

Bygninger og landskab

8mm XPS skumplader

Jeg bruger 8mm XPS skum plader omkring sporene, således at disse flugter med overkanten af pladerne.

proxon varmeskærer

Til skæring af pladerne anvendes en Proxon varmeskærer.

vejbane

Vejbanen fremstilles af 0,5mm PVC folio fra Jem & Fix. Den sprøjtes først med grå grunder og herefter males den i passende farver.

to store bygninger

Modeldioramaets bygninger består af Kibri 9765 kirken samt Faller 130266 gården. Gården modificeres, så cyklen kan køre ind af den højre gavl, gennem huset og ud af den venstre gavl.

tunnelportal

Derudover tilføjer jeg detaljer som støttemure og klipper af XPS skum. De præges med en lille kniv eller skruetrækker til at skabe realisme. Inspiration fra Maerklin of Sweden Model realistic Tunnel Portals.

maling og xps komponenter

I malerværkstedet anvender jeg forskellige nuancer af farverne grå, brun og okker.

landskab små huse

Her ses en del mindre Noch lasercut byggesæt monteret i landskabet.

landskab græssåning

Til græssåning anvender jeg Noch-Grasmaster. Græsset skal se naturligt ud med gule pletter. Inspiration er hentet fra Maerklin of Sweden Ultimate guide to Static grass.

magnorail anlæg arbejdsværelse

Her ses det færdige anlæg monteret på arbejdsværelset.

Windigipet

sporplan

Sporplanen tegnes op på sædvanlig vis med tilbagemeldinger og tognummerfelter. Der er tognummerfelt hvor cykel og ambulance starter. Der er desuden tognummerfelter hvor cyklen skal initiere ’stuntet’ og hvor ambulancen skal samle cyklisten op.

togveje

Jeg opretter automatikker for togveje, cykel og ambulance med tilhørende profiler og virtuelle knapper.

togvej profil

Den viste profil er cyklen fra start til stuntet. Det fremgår af eksemplet at step-motor aktiveres og derefter servomotor.

start køreautomatik

Der er lydknapper til udrykning – 20 sekunder og 10 sekunder. De bruges fra start til uheldet samt fra uheldet. Ringetryk er den tilbagemelding som ringetrykket er forbundet til.

check kontroller

Inden at spillet igangsættes, foretages en automatisk kontrol for at sikre, at alt fungerer som det skal. Hvis en kontrol fejler, afspilles en fejlmeddelelse via en lydknap, så man hurtigt kan få at vide om der er noget galt og hvad det er.

signalpostassistent

I signalpostassistenten checkes hvert af de 6 kontrolpunkter om de er ok eller ej. Hvis der er en fejl afspilles den tilhørende fejlbesked via mp3 fil. Ellers går man videre til næste check. Hvis alt er ok starter spillet.

togvej betingelser

Der oprettes en automatik med de 4 togveje. For hver togvej sættes betingelser for om togvejen må igangsættes eller ej.

tur automatik

Automatikken ’Start spillet’ skal være startet.

diorama windigipet

Herefter burde alle check være ok og brugeren kan så trykke på ringetrykket på Dioramaet og spillet begynder.

Projektet kan afvikles på en demo udgave af Windigipet 2021.

Forbindelsen kan enten etableres via wifi og en kablet forbindelse mellem CS2 og en router. Alternativt kan forbindelsen etableres via et ’krydset’ netværkskabel mellem CS2 og PC. Her tildeles en fast IP adresse til de to enheder.

Nu er du klar til at bygge dit eget modeldiorama med Magnorail og styre det med Windigipet.

Relaterede guides

Om Jens Krogsgaard

Hej, jeg hedder Jens og jeg har i de sidste 9 år arbejdet med planlægning og opbygning af en Märklin digitalstyret modelbane. De erfaringer jeg har gjort i den forbindelse har jeg forsøgt at fastholde i små guides, således at andre forhåbentlig kan blive inspireret og få lyst til at kaste sig over denne dejlige hobby. Læs mere »

Skriv et svar

Husk, at alle kommentarer modereres i henhold til vores kommentarpolitik, og at din E-mail adresse IKKE vil blive delt eller offentliggjort. Lad os føre en personlig og meningsfuld samtale. Påkrævede felter er markeret med *